26 DECEMBER 2012:  H. Stefanus, eerste martelaar

Daags na het hoogfeest van Christus’ geboorte gedenken we de eerste christen die met zijn bloed voor Hem getuigd heeft: de apostelleerling Stefanus, een man vol geloof, gekozen tot helper van de apostelen in de diaconie, dat wil zeggen bij het dienstbetoon aan de armen. 

 

Eerste lezing uit de Handelingen 6,8-10; 7,54-60

Stefanus nu, vol genade en kracht, deed grote wondertekenen onder het volk. Sommige leden echter van de zogenaamde synagoge der vrijgelatenen, Cyreneeërs en Alexandrijnen en sommige mensen uit Cilicië en Asia begonnen met Stefanus te redetwisten, maar zij konden niet op tegen de wijsheid en de geest waarmee hij sprak.
Toen ze dit hoorden werden ze woedend en knarsetandden tegen hem. Maar hij, vervuld van de heilige Geest, staarde naar de hemel en zag Gods heerlijkheid en Jezus staande aan Gods rechterhand; en hij riep uit: “ik zie de hemel open en de Mensenzoon staande aan Gods rechterhand.” Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen , stopten hun oren toe en stormden als één man op hem af. Zij sleepten hem buiten de poort en stenigden hem. De getuigen legden hun mantels neer aan de voeten van een jongeman die Saulus heette. Terwijl zij Stefanus stenigden, bad hij: “Heer Jezus, ontvang mijn geest.” Toen viel hij op zijn knieën en riep met luider stem uit: “Heer, reken hun deze zonde niet aan.” Na deze woorden ontsliep hij.

 

Uit het Heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens  Matteüs 10, 17-22

Neemt u in acht voor de mensen. Zij zullen u overleveren aan de rechtbanken en u geselen in hun synagogen. Gij zult voor stadhouders en koningen gebracht worden omwille van Mij, om zo ten overstaan van hen en de heidenen getuigenis af te leggen. Maakt u echter, wanneer men u overlevert niet bezorgd over het hoe of wat van uw spreken: op dat ogenblik zal u worden ingegeven wat gij moet zeggen. Want niet gij zijt het die spreekt, maar door u spreekt dan de Geest van uw Vader. De ene broer zal de andere overleveren om hem te laten doden, de vader zijn kind; de kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood doen brengen. Ge zult een voorwerp van haat zijn voor allen omwille van mijn Naam. Wie echter ten einde toe volhardt, hij zal gered worden.

 

Overweging

Maar hij [Stefanus], vervuld van de Heilige Geest, staarde naar de hemel en zag Gods heerlijkheid  (Handelingen 7,55).

Wat zou u gedaan hebben als u in de schoenen van Stefanus stond? Hard weglopen? U verstoppen? Uw verhaal zo aanpassen dat uw aanklagers er genoegen mee zouden nemen? Daar koos Stefanus niet voor. Moedig en onbevreesd sprak hij door. Kalm en vol vertrouwen kon hij zich zelfs overgeven aan de dood. Wat was zijn geheim?

Eigenlijk is Stefanus’ geheim helemaal niet zo’n groot geheim. De Heilige Geest liet hem zien wat hij moest zeggen en doen, precies zoals Jezus dat beloofd had (Matteüs 10,19-20). Aangezien hij was “vervuld van genade en kracht” kon Stefanus zulke duidelijke taal spreken en deinsde hij niet terug ook al had hij de dood voor ogen.

Omdat Stefanus afgeschilderd wordt als zo’n heldhaftige mens hebben velen van ons de neiging zichzelf naar beneden te halen. Wie kan in alle oprechtheid van zichzelf zeggen dat hij zich in zijn dagelijks leven “vervuld van genade en kracht” voelt?

En daar draait het nu juist om. Stefanus is niet zomaar toevallig een moedige martelaar geworden. Hij besteedde veel tijd aan zijn werk, het verzorgen van maaltijden! Maar dat weerhield hem er niet van een band op te bouwen met de Heilige Geest, integendeel. Door de Geest te vragen hem te helpen bij de gewone problemen van het dagelijks leven is Stefanus steeds sterker geworden en heeft hij meer vertrouwen gekregen. Hij raakte beter toegerust om met de grotere problemen om te gaan toen die zich voordeden.

Hetzelfde geldt voor ons. De kans is klein dat iemand van ons te maken krijgt met een menigte die hem of haar wil doden, maar we krijgen ongetwijfeld allemaal onze portie problemen en uitdagingen voor de kiezen. Vandaag, de dag na Kerstmis, wil Jezus ons eraan herinneren dat Hij Immanuël is, God-met-ons. Als het ons lukt om te midden van de dagelijkse ups en downs van het leven dicht bij Hem te blijven, dan zullen we ook in staat zijn ons staande te houden als we te maken krijgen met een onverwachte ziekte, het verlies van een baan of welke problemen er ook maar op ons pad komen.

Trek vandaag enkele ogenblikken uit om na te denken over een terrein in uw leven dat u stress bezorgt. Laat de Heer weten dat u er in uw eentje niet mee klaar komt en vraag Hem u te geven wat u nodig hebt om verder te gaan. Het kan zijn dat u zijn vrede onmiddellijk ervaart, of dat het later vandaag nog komt, maar het komt zeker. Blijf de Heer vragen om meer van zijn Geest, en Hij zal u leiden door elke uitdaging heen.

Gebed

Heer, ik kan deze uitdaging niet alleen aan. 
Vul me met Uw Geest van wijsheid en genade.
Geef dat ik Uw vrede mag kennen.

 

Bron: het Woord onder ons,
uitgegeven door Stichting KCV, Helmond